Haalbare en betaal- bare verduurzaming voor iedereen dankzij HAAS-concept.

Haalbare en betaal- bare verduurzaming voor iedereen dankzij HAAS-concept.

Haalbare en betaal- bare verduurzaming voor iedereen dankzij HAAS-concept.

Lees hier het interview met onze collega Dennis!

Lees hier het interview met onze collega Dennis!

Lees hier het interview met onze collega Dennis!

warmtepomp

warmtepomp

remeha

remeha

energiekosten

energiekosten

Remeha

29 september 2024

5 min

Deel op Facebook
Deel op Facebook
Deel op Facebook
Deel op LinkedIn
Deel op LinkedIn
Deel op LinkedIn

Warmtepomp hier, isolatie daar, pv-panelen op het dak en een thuisbatterij om optimaal te profiteren van al die zonuren. Wie grondig verduurzaamt, merkt dat dit aardig in de papieren kan lopen. Alleen al de aanschaf van een ‘groener’ verwarmingssysteem kost al snel enkele duizenden euro’s. Als het aan HAASheat (Heating As A Service) ligt, wordt verduurzamen voor iedereen wel haalbaar en betaalbaar.

Om die betaalbaarheid te realiseren, borduurt het bedrijf voort op de PC privé projecten, die ze in 1985 bedachten. Daarbij konden werknemers toen via hun werkgever een computer aanschaffen en via hun loon afbetalen. Diezelfde constructie gebruikt HAASheat nu in Het Nationale Hybride Warmtepomp Plan (HWP Plan). Werknemers krijgen via hun werkgever de kans om met 55% fiscaal voordeel duurzame technische installaties zoals een warmtepomp, thuisbatterij, zonnepanelen of isolatie aan te schaffen.

Hoe werkt het HWP plan?

Geïnteresseerden betalen de verduurzaming in eerste instantie zelf, of via een lening van het Warmtefonds. Via het brutoloon en/of een aantal verlofdagen krijgen ze de gemaakte kosten vergoed. Het fiscale voordeel dat dat met zich meebrengt, zorgt ervoor dat werknemers onder aan de streep nog geen 2000 euro betalen voor bijvoorbeeld de aanschaf van een hybride warmtepomp. Bovendien is het voor de werkgever volledig kostenneutraal en zonder gedoe. Door al deze voordelen verdient de werknemer zijn of haar hybride warmtepomp in 2 tot 3 jaar terug.

Schoenmaker blijf bij je leest

Bij de uitrol van dit concept, komen veel expertises kijken. HAASheat vertrouwt daarom ook volledig op de kennis en kunde van haar partners. “Iedereen focust daarbij op hun eigen deskundigheid”, licht Dennis Blaauwbroek, accountmanager bij HWP Plan, toe. “Samen met accountancykantoor Ernst & Young (EY) zetten we deze versie van HWP Plan op. Waar wij de werknemers voorzien van informatie en de software, levert EY geheel automatisch kant-en-klare cijfers aan voor de salarisadministratie, zodat zij moeiteloos de financiële verwerking kunnen regelen. Breman verzorgt in het laatste stadium de installatie en het technische advies. Wat betreft de warmtepompen kozen we er bewust voor om met een bekend Nederlands merk als Remeha samen te werken. Zij ontwikkelen en produceren betrouwbare apparaten van een hoge kwaliteit.” 

Daarnaast weet HAASheat zich moeiteloos door het soms onoverzichtelijke landschap der subsidies te bewegen en maakte hiervoor ook afspraken met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO). Daardoor profiteren deelnemers aan de propositie van fiscaal voordeel, subsidievoordeel wat door HAASheat wordt voorgeschoten en hoeven zij en hun werknemers zich geen zorgen te maken over de administratieve afwikkeling ervan. “Door het voorschieten van de duurzame subsidies is de initiële aanschaf lager en dus aantrekkelijker”.

Technische partners in crime 

Op technisch vlak staan Remeha en Breman Installatiegroep klaar om de handen uit de mouwen te steken. In samenspraak met Remeha gaf HAASheat vorm aan een basispakket wat aansluit bij de wensen en mogelijkheden van 75% van de woningen. “Met onze Elga Ace in combinatie met een al dan niet al aanwezige cv-ketel of de Elga Ace All-in-one met vermogens van 4, 6 of 8 kW bedienen we een breed portfolio aan huishoudens. Voor vrijwel iedereen is er binnen die range een oplossing”, legt Joy den Hartog, senior accountmanager bij Remeha uit. “Maar mocht de situatie erom vragen, dan bekijken we uiteraard per aanvraag de mogelijkheden en passende toestellen. Hangt er een cv-ketel die nog bruikbaar is, dan bieden wij alleen de warmtepomp aan zodat het een hybride systeem wordt. Ook bekijken we de (on)mogelijkheden voor de plaatsing van een binnen- en buitenunit.” 

Voor Remeha kwam de samenwerking met HAASheat op een logisch moment: “We geloven heilig in de hybride markt. Ten eerste voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Ten tweede belast een hybride installatie het elektriciteitsnet minder zwaar dan een all-electric warmtepomp. In het geval van netcongestie is dat een positief verhaal. Tot slot speelt hybride een belangrijke rol in de wereld van dynamische energiecontracten. Iets waar je met onze hybride oplossingen eenvoudig op in kunt spelen en waardoor je onder aan de streep als gebruiker nog meer financieel voordeel behaalt.”  

Bedrijfsplan op de schop 

Ondanks dat het standaard pakket matcht met driekwart van de woningen, plaatsen de installateurs van Breman niks zonder een technische schouw. “We willen wel met eigen ogen zien of de aangeboden oplossing past”, vertelt Ricardo van Dijk, directeur bij Breman Installatiegroep. “In sommige situaties heb je namelijk vanwege grote afstanden langere leidingen nodig of loop je tegen andere bijzondere aanpassingen aan. Dat levert meer werk op.” Werk dat de landelijk werkende groep van 26 gespecialiseerde installatiebedrijven niet uit de weg gaat. Van Dijk: “Om ons steentje te kunnen bijdragen in deze propositie, hadden we meer capaciteit nodig. De energiecrisis diende zich destijds aan en zorgde voor een capaciteitsuitdaging. Ondertussen staat dat als een huis en kunnen we in vrijwel heel Nederland HAASheat en Remeha ondersteunen bij de plaatsing van duurzame oplossingen. Ook wat betreft inkoop, werkvoorbereiding en nazorg kunnen we nu een complete service leveren.” 

Het concept HWP Plan past volgens Van Dijk uitstekend bij de doelstellingen van het installatiebedrijf. “We willen graag de opstap maken van traditioneel naar duurzaam installateur. Momenteel installeren we nog veel cv-ketels, aangevuld met hybride oplossingen en all-electric warmtepompen. In de nabije toekomst verschuift dat werkveld onvermijdelijk meer naar de duurzame producten. Deze propositie, waarbij één overkoepelende organisatie de betaal- en haalbaarheid daarvan aantrekkelijker maakt, spreekt ons daarom aan.”

Duurzaam bewust personeel 

De gesprekken tussen HAASheat en Breman liepen vanwege capaciteit en organisatorische uitdagingen in eerste instantie op niets uit. Toeval wil dat ze een aantal jaar later opnieuw elkaars pad kruisten. Deze keer omdat Breman zakendoet met aannemersbedrijf BM van Houwelingen, één van de tientallen bedrijven die interesse toonden in Het Nationale Hybride Warmtepomp Plan. Arie Huisman, manager verkoop en duurzaamheidscoördinator bij BM van Houwelingen, zapte in november 2022 langs het RTL Nieuws, waar op dat moment een item werd uitgezonden over het HWP Plan. “Iets wat mij direct aansprak. Uiteraard valt er binnen ons bedrijf nog veel winst te behalen op het gebied van duurzaamheid. Anderzijds proberen we ook onze 120 medewerkers een algemeen duurzaamheidsbewustzijn bij te brengen. Een vaak gehoorde opmerking dan is dat de kosten hen tegenhouden, op het moment dat ze willen verduurzamen. Als werkgever krijgen we nu de kans om een brug te creëren tussen haalbaarheid en betaalbaarheid, zonder (financieel) gedoe.” Omdat ze binnen BM van Houwelingen niet over één nacht ijs gaan, vond er uitvoerig onderzoek plaats voordat ze een knoop doorhakten. “Als bouwbedrijf kennen we het vakgebied goed en hebben we banden met veel installateurs. Voor ons stond een samenwerking met een betrouwbaar installatiebedrijf voorop. Breman kennen we al jaren en zagen we echt als een partij waarop onze medewerkers tijdens dit proces kunnen bouwen. Zo droegen we hen aan bij HAASheat en dat bracht het balletje aan het rollen.”

Startsein gegeven 

BM van Houwelingen staat aan de vooravond van een webinar waarin hun medewerkers tekst en uitleg krijgen door partners HAASheat, Ernst & Young, Remeha en Breman. Medewerkers kunnen zich daarna inschrijven voor het plan, waarna de mogelijkheden in hun situatie worden bekeken, berekend en besproken. Pas na een definitief akkoord, vindt de plaatsing van de duurzame oplossing plaats. Werknemers kunnen daarbij kiezen uit een warmtepomp, zonnepanelen, isolatie of een thuisbatterij. Loopt de terugbetaling van een maatregel af, dan kan de werknemer ervoor kiezen om een volgende maatregel aan te schaffen. 

Waar het aannemersbedrijf nu net de eerste voorbereidende stappen zet naar het uitrollen van het HWP Plan, installeerde de partners van HAASheat de afgelopen paar jaar al ruim 1500 duurzame oplossingen bij werknemers van uiteenlopende bedrijven. Dit zijn zowel profit als non-profit organisaties, waaronder de Belastingdienst, NOC*NSF en ABN AMRO.  

Wat vond je van dit artikel?

Artikel door

Artikel door

Remeha

Remeha

Deel op Facebook
Deel op Facebook
Deel op LinkedIn
Deel op LinkedIn